Openingstijden | Route | Contact | Zoeken:
Lid van

Clary Mastenbroek

 

Clary Mastenbroek, Drieluik

olieverf op 3 panelen, 66 x 20-40-20 cm


Clary Mastenbroek, Bird Woman III, olieverf op doek, 100 x 100 cm 



Clary Mastenbroek, Labyrint, olieverf op doek, 60 x 60 cm 


Clary Mastenbroek:


In het Nijsinghhuis in Eelde schilderde ze destijds het “naturaliën” kabinet, op panelen en bedsteedeuren. Een dromerige ruimte met afbeeldingen van schelpen, reptielenhuiden en stenen
De beeldende poëzie van Mastenbroek heeft de insinuerende vertelwijze van een zeventiende-eeuws schilderij. Een naakte vrouw met een afbeelding van een vis is een terugkerend onderwerp. Ook een terugkerend motief bij Mastenbroek is de naakte vrouw in herkenbare, haar eigen, houdingen. Zij ligt postfreudiaans te slapen in de schapraai, waar de voorraad van haar droombeelden wordt bewaard.
De schapraai is niet de sofa bij de psychoanalyticus, wiens taak het is een verborgen kwelling of angst aan het licht te brengen door middel van droomduiding. De droom ontstaat uit het schilderen en niet andersom. Het schilderen geeft plezier, de inventie maakt energiek. Uit al haar werk blijkt dat Mastenbroek een geheel eigen pointillisme heeft uitgevonden, dat aan een verweerde muur doet denken, maar in wezen een coloristische opbouw is van de plastiek. (tekst Toine Moerbeek)

Sinds 1994 woont en werkt Clary Mastenbroek op haar landgoed in Kilmeaden, Ierland. In de gebouwen van de voormalige Fairbrook Mill opende ze haar eigen museum, omgeven door een unieke tuin die ze aanlegde tussen de ruïnes.