Openingstijden | Route | Contact | Zoeken:

Lid van

Edith Janzen

 

Edith Janzen, Steenuil

Brons 30 cm


Edith Janzen, Mannequin II, Brons, 1ste van 8,


h=41 cm br=22 cm, sokkel 20 x 16 x 5 cm (hardsteen) 



Edith Janzen, De Zwier (moeder en kind), Brons, 5e van 8,


h=41cm br=34cm, sokkel 19 x 26 x 3 cm (hardsteen)



Edith Janzen, Grutto, Brons, 36 cm hoog



Edith Janzen, Wulp, brons



Edith Janzen, Pierrot op sokkel, brons, h=23,5, sokkel h=9cm



Edith in haar atelier


Edith Janzen had altijd een sluimerende behoefte om iets te creëren en op wat latere leeftijd is dit uitgemond in het creëren van beelden en uit te werken in brons.


Aanvankelijk is zij lessen gaan volgen bij beeldhouwster Inez Warnaar. Bij deze beeldhouwer heeft zij het naar model leren boetseren, wat een uitstekende basis was voor een verder groei. Hierna heeft ze bij verschillende beeldhouwers workshops gevolgd en kreeg op een gegeven moment de kans om lessen te volgen bij de bekende beeldhouwer Karel Gomes.
Het was voor Edith een geweldige kans om met deze beeldhouwer te mogen werken en zij heeft zich bij hem enorm goed kunnen ontwikkelen. En tot op de dag van vandaag heeft zij nog geregeld contact met hem. Zijn inspirerende lessen, zijn onaflaatbare stimulans en zijn kritische beoordeling van haar werk heeft haar gebracht waar zij op dit moment als mens en als beeldhouwster staat.


 


Edith: "Inmiddels experimenteer ik graag en vind ik het prettig om me een langere tijd in één onderwerp te verdiepen en in series te werken. Door me gedurende een periode in één thema te verdiepen groei ik in het onderwerp en weet ik steeds beter de sfeer te pakken''.


 


Karel Gomes: "Edith is een beeldhouwster met een groot gevoel voor de realiteit in de samenleving. Net als de 19-de eeuwse animaliers vertaalt ze dit in dierfiguren. Dieren die ons vertrouwd voorkomen en tegelijkertijd vervreemdend werken. De verfijning van de afwerking doet daardoor zeer natuurlijk aan. Het is of we dit werk al kennen. Aanvankelijk zijn ze geïnspireerd door het werk van de 19-de eeuwse tekenaar en graveur Grandville die in zijn illustraties de maatschappij in Frankrijk rond 1830 hekelde.
De dieren van Edith zijn onschuldiger. Ze houdt van het leven en van al wat lief is. Omdat ze geen kwaadaardigheid kent is ze in haar werk heel aandachtig en liefdevol.
Het is vanzelfsprekend dat je op den duur van haar beeldjes gaat houden als dierbare familieleden. Ook in haar naakten en ander vrij werk treffen we deze intieme aandacht aan. In haar commedia dell'arte-figuren weet ze de wereld van toen in dit dagelijkse leven te plaatsen.''



Fabeldieren in brons


Mijn leermeester Karel Gomes bracht het boek: ‘Beelden uit het persoonlijke en openbare leven der dieren ‘ onder mijn aandacht.


Daarin zijn verhalen opgenomen van verschillende schrijvers zoals Balzac, Baude en Musset.


De bijzondere illustraties in dit boek zijn gemaakt door J.J.Grandville, pseudoniem voor Jean Ignace Isidore Gerard.


Hij heeft ook de illustraties geleverd voor o.a. de fabels van la Fontaine, Don Quichot en Robinson Crusoe.


Deze Franse tekenaar, die behoorde tot een van de beste karikaturisten van zijn tijd leefde van 1803 tot 1847.


Hij was een tijdgenoot van Honoré Daumier, bekend om zijn politieke spotprenten. Grandville wist moeilijkheden met de autoriteiten te voorkomen door in zijn satirische tekeningen, mensen als dieren af te beelden.


Ik was direct onder de indruk van de tekeningen en vond het een uitdaging om mensen in diergedaante in brons te verbeelden. Het humoristische aspect sprak me bijzonder aan en ik kon me naar hartelust uitleven op de details.


Aanvankelijk heb ik een paar illustraties min of meer letterlijk uit het boek overgenomen maar gaandeweg ben ik steeds meer mijn eigen gang gegaan en heb ik het boek terzijde gelegd.


Ik heb enorm genoten van dit onderwerp en elk beeld uit de serie met veel liefde gemaakt.


Edith Janzen