Openingstijden | Route | Contact | Zoeken:

Lid van

Gea Koevoets

 

Gea Koevoets, Landschap

Olieverf op paneel, 80 x 60 cm

 



Gea in haar atelier



Gea Koevoets, Kleine Dani, olieverf op paneel, 77 x 55 cm



Gea Koevoets, Sneeuwlandschap, olieverf op doek, 100 x 120 cm



Gea Koevoets, Landschap, Wad, olieverf op paneel, 30 x 40 cm 



Gea Koevoets, Akker, olieverf op doek, 60 x 80 cm


Nieuws:


Had de regisseur van de film over André Hazes verschillende kunstwerken van Gea Koevoets in haar bezit, intussen zijn er ook kunstwerken van haar gebruikt in de film over André Hazes en deze laatste werken bevinden zich bij Galerie Lauswolt in Olterterp en zijn te koop.


==================================================


Landschapschilder van vooral het Friese land en huizen.

Hierbij is ze altijd onderzoekend bezig. Veelal intuïtief, ze bedenkt niets van tevoren. Soms wordt een werk weggezet om vervolgens na maanden weer opgepakt te worden. Ze werkt, bewerkt en speelt, dat zijn de momenten waarop mooie dingen tot stand komen. Werk waar ze volledig en geinspireerd achter staat. Ze probeert zoveel mogelijk haar eigen indentiteit te behouden en maakt af en toe een uitstapje naar ander werk. Dit is vaak de overgangsperiode die ze nodig heeft om weer tot het uiteindelijke handschrift te komen dat haar werk zo kenmerkt.

Schilderen is bij Gea geen statisch maar doorgaand proces met als basis een onnavolgbare inspiratie. Het grootste compliment van mensen is dat ze vertellen dat een schilderij van Gea hen emotioneel raakt en de rust die het werk uitstraalt. Dit is ook haar doel:in de dagelijkse hectische omstandigheden dreigen mensen hun innerlijke rust te verliezen. Door haar werk wil ze de kijker ook kennis laten maken met de stilte.

De ingetogen huizen.

Weinig kleur, rechthoekige vormen, grote lichtdonker contrasten. Toch zijn de huizen niet zo recht als ze lijken, de lijnen niet zo strak als ze voor de constructie hadden moeten zijn. Het zijn aanduidingen van huizen, in de primaire vorm waarin elk kind een huis tekent, met muren en een puntdak. Zelfs wanneer je in een blokkendoos van een flat woont, dan nog is dat de vorm die overeenkomt met een gevoel van geborgenheid, besloten binnen stevige muren, beschermd door een dak waarlangs alle regen, sneeuw en hagel afglijdt naar de grond.

De huizen zijn intiem, we krijgen geen beeld van wat zich er binnen in zou kunnen afspelen. De omgeving is leeg en weids, een voortzetting van de weidse schilderijen van het Friese land en het wad, die Gea ook schildert.

Haar schilderijen geven aan de toeschouwer de ruimte om zelf in te vullen wat zich daarbinnen in die huizen zou kunnen afspelen.

Gieneke Arnolli