Openingstijden | Route | Contact | Zoeken:

Lid van

Margreet Zwetsloot

 

Margreet Zwetsloot, Black and white ship



Margreet Zwetsloot, Zeilboot, 3e van 10, Keramiek staal, 70 x 62 x 18 cm

Margreet Zwetsloot studeerde in 1977 af aan de Academie voor Beeldende Vorming in Amersfoort en in 1983 aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Enschede, afdeling monumentale kunsten, keramiek.

Zij kreeg al snel na haar studie een aantal opdrachten, o.a. van Univé Verzekeringen Zwolle, Witteveen + Bos Deventer en het Okura Hotel in Amsterdam.
Twee thema's zijn diep geworteld in haar werk: schepen en architectuur. Beide vinden hun oorsprong in reizen die zij heeft gemaakt.

Een langdurig verblijf in Oost - Europa deed haar verlangen naar de randen van het continent, het vlakke land, de zee. Geboren en getogen in het westen, maar wonend in het oosten van Nederland heeft zij in dit verlangen naar het water en het vlakke land een inspiratiebron gevonden. Thema's als het schip, het water, de wind en beweging verbeelden dit heimwee.

Schotland en Ierland hebben haar geïnspireerd tot het meest recente werk. Acrylschilderingen op doek met als onderwerp de ruïnes van kerken en abdijen. Door versobering en abstrahering weet Zwetsloot te komen tot sterke beelden. Het beperkte kleurgebruik en de statische compositie versterken de werking van de basale vormen.

Ook in haar keramische werk wordt het gebouw vormgegeven: de strakke, simpele vorm van het huis wordt gecombineerd met grilliger of speelser vormen: een wolk of vlaggetjes.

Margreet Zwetsloot exposeerde in binnen- en buitenland. Zij nam o.a. deel aan de tentoonstelling "Niederländische Gegenwartskeramik" in het Museum für Angewandte Kunst in Gera, Duitsland en de tentoonstelling "Crossborder" in de Kunstbygning in Arhus, Denemarken.

Margreet Zwetsloot: "In mijn schilderijen en keramiek zoek ik naar sterke beelden die gekenmerkt worden door versobering en abstrahering, een beperkt kleurgebruik en statische compositie, en contrasten in vorm- of materiaalgebruik.

In mijn meest recente werk wordt de verhouding onderzocht tussen open, fragiele draadstructuren en gesloten, gelaagde keramische bouwsels".

De keramische objecten van Margreet Zwetsloot fungeren als voertuigen van de geest. Boten en huizen nemen de kijker mee naar een fascinerende droomwereld die stevig verankerd lijkt te zijn in oude culturen. De robuuste wolkenpartijen, grillige rotsformaties, met vlaggen en wimpels opgetuigde schepen en huizen die aan ruïnes of oude forten doen denken, lijken heel concreet, maar tegelijk sluipt nostalgie de beelden binnen. Rond de objecten hangt een waas van romantiek. De beelden sluiten aan bij een belevingswereld waarin droom en daad elkaar ontmoeten. Fictie en werkelijkheid blijken geen tegengestelde fenomenen te zijn. In het werk van Margreet Zwetsloot krijgt de ongebreidelde fantasie alle ruimte. De dichterlijke vrijheden die de kunstenares zich permitteert, slaan echter niet door naar ongerijmde situaties. Iedereen die nog niet door de rauwe werkelijkheid is afgestompt, kan zich door de keramische objecten op golven van verbeelding laten meevoeren naar een imaginaire wereld waarin het leven in harmonie en balans is. Juist doordat de basale beeldtaal van alle franje is ontdaan, schept de kunstenares extra ruimte voor de eigen associaties van de kijker. Die persoonlijke invulling wordt subtiel gevoed door beelden die appelleren aan romantische verlangens.