Openingstijden | Route | Contact | Zoeken:

Lid van

Margriet Barends

 

Margriet Barends, Torso 2

Torso 2, Brons


Margriet Barends, Turks bad, brons



Margriet Barends, Big Joy, brons



 Margriet Barends, kat, brons



Margriet Barends, Galatea, brons



Margriet Barends, Zeehond, Brons, 2e van 15, lang 26 cm, h=11,5 cm (2)



Margriet Barends, Uilskuiken, brons, 2/8, H= 28,5 cm, € 2.450,=



Margriet Barends, Roek, 10/15, H= incl. sokkel 24,5 cm, € 1.200,= 


 


Margriet Barends, Embrace, 3/8, H= i38 cm, € 2.600,=


 


Margriet Barends, Mariëlle, 7/15, H= 19,5 cm, € 1.200,=


Margriet Barends maakte aan het begin van haar carrière bijna alle beelden met klei. Het oppervlak van haar beelden was min of meer ruw maar nadat ze de "correcte" anatomie had losgelaten ging ze later ook over op het maken van beelden met een glad oppervlak. Is het in klei namelijk niet mogelijk een perfect strak resultaat  te krijgen, met een gipsmodel als tussenfase lukt dat wel.  Het is bij Margriet van klei naar gips, naar was en dan naar brons. Omslachtig, maar klei laat zich makkelijk zetten. Margriet zegt daarover: "Het maken van een beeld is een proces. Ik heb een idee van wat ik wil maken, maar daarmee is het er nog niet. Het staat mij niet helder voor de geest. Met het opzetten van de klei groeit het beeld zoals ik denk hoe het moet worden. Bijna altijd komt er een moment dat ik niet verder kan. Dan neemt het beeld als het ware zelf de touwtjes in handen. Ik moet dan soms tamelijk grote partijen veranderen, verschuiven en hergroeperen. Het beeld schuift in die fase vanzelf in elkaar. Het beeld is dan opeens meer dan de afzonderlijke delen. Het wordt één. Het verschuiven en veranderen kan alleen maar met klei".


Een typisch kenmerk van een aantal beelden van Margriet is dat men het als "kubistisch" aan kan duiden. Uitgangspunt is de werkelijkheid maar de afzonderlijke vormen zijn vaak sterk geabstraheerd en samengevoegd tot één geheel dat volkomen natuurlijk aandoet.


Een ander kenmerk is dat sommige van haar beelden heel smal zijn. Bij veel beleeden komen beide kenmerken voor. En zo nu en dan is er opeens een "eenling".


Al met al een boeiende kunstenares die beelden maakt die meer hebben dan de naam die ze hebben mee gekregen. Haar beelden vervelen niet, sterker nog, men gaat er van houden en een beter compliment kan men Margriet niet geven.