Openingstijden | Route | Contact | Zoeken:

Lid van

Thea Figee

 

Thea Figee, Geblazen glas unica, Papillon



 

Geblazen glas unica, Symphysodon

 


 

Thea Figee, zonder titel, unica, gem. grafische techniek,70 x 80 cm 

 


 

Thea Figee, zonder titel, unica, gem. grafische techniek,70 x 80 cm 

 


 

Geblazen glas unica, Fossé

 

 

 Geblazen glas unica, It Must be Red

 


Geblazen glas unica, Papillon 

 


Geblazen glas unica, Dark Blue Sea 

 

Thea Figee (Soest, 1952), wonend en werkend in Utrecht, sinds 1984 professioneel beeldend kunstenaar.

 

Thea vertelt: Bewondering, respect en zorg voor de natuur is mijn belangrijkste inspiratie voor zowel glas, schilderijen en grafisch werk. Tussen de verschillende disciplines is een constante wisselwerking. In een ver verleden studeerde ik af aan de kunstacademie in Utrecht in de richting vrije grafische technieken. Al snel bleek dat ik voortdurend op zoek was naar de grenzen, het experiment, de uitdaging van het materiaal. Mijn prenten ontstonden in vele drukgangen en resulteerden altijd in een unica. De oplage boeide me niet. Het avontuur van het zoeken naar het juiste beeld, een stemming, sfeer of huid is me dierbaarder dan het maken van

tien exact dezelfde prenten. Naast de prenten in zogenaamde gemengde grafische technieken ontstonden gaandeweg steeds vaker ook olieverfschilderijen en vanaf 1999 kreeg het glas me te pakken, ook omdat dit een materiaal is waarmee je gelaagdheid, structuur, licht, sfeer en meer kan vangen.

 

Ik begon mijn avontuur in het glas bij de Oude Horn, de glasstudio van Bernard Heesen en vanaf 2004 werkte ik met Richard Price bij Van Tetterode in Amsterdam.

Sinds vorig jaar werk ik met de Tjechische meesterglasblazer Robert Lenner in Leerdam. Hoewel mijn geblazen glas door een schilderachtige aanpak en heel eigen palet altijd direct herkenbaar is zoek ik steeds nieuwe wegen om mijn verhaal in glas te vertellen. Ik maak gebruik van kleurscherven, craquelé, poeders, kleurstaven, bellen in het glas en materialen als bladzilver en draden en experimententen met combinaties. Ik kies voor vaas-, kom- en

schaalvormen omdat ik dit de mooiste oervormen vind waarmee mijn verhaal zich laat vertellen.

Een wolkenlucht, de aantrekkingskracht van een oceaan, maar ook een schaduw over een bloem, een beekjuffertje of details in het landschap kunnen het uitgangspunt zijn voor een glasunica. Elk idee wordt uitgewerkt in een zeer uitgebreide schets om de glasblazer zo precies mogelijk mee te geven wat ik gerealiseerd wil zien. Ik ben zelf geen glasblazer, maar schilder en

graficus met veel aandacht voor de huid, transparantie, licht en kleur in alles wat ik maak.

 

Mijn werk is opgenomen in diverse collecties, ondermeer het Nationaal Glasmuseum in Leerdam, het Hentrich Glasmuseum in Düsseldorf, museum van Lien in Fijnaert en meer en het werk is te zien in diverse galeries (o.a. Galerie Lauswolt, eerder St. Joseph galerie)) in het land, op de glaskunstbeurs in Leerdam en in de afgelopen Glasrijk Tubbergen kreeg ik een prominente plek met een eigen glazen kas in het hart van de tentoonstelling. Over mijn werk is een boek verschenen 'schilderen met glas'.